Information

Læs om:
 -   Indflytning
 -
  Opsigelse
 -   
Fraflytning
  -   Fugt/ skimmelsvamp
  -   Luft ud
  -   En god temperatur
  -   Spar på varmen
  -   Hvis strømmen går
   

 

 

Indflytning

Der aftales et tidspunkt for indflytningssyn hvor nøgler overdrages til lejer.
Elaflæsning: Vi bestiller elaflæsning og tilmelding ved Energi Fyn.
Boligydelse: Vi kan ikke oplyse hvor meget du kan få i boligydelse men du kan søge her.  Beregn boligstøtte 
Evt. fejl og mangelliste kan sendes til kontoret senest 14 dage efter indflytning. Vi vil kigge på punkterne. Nogle ting vil blive udbedret og nogle vil blive noteret, så du ikke hæfter for de fejl når du engang flytter.
Huslejebetalingen SKAL tilmeldes PBS.

Huslejen skal betales til tiden. Så undgår du gebyrer og advokatomkostninger ved evt. inkassosag.

Husk at give kontoret besked hvis du skifter telefonnummer eller mailadresse. Der kan opstå situationer hvor det er vigtigt at vi kan få fat i dig.

 

 

Opsigelse af lejemålet skal ske på opsigelsesblanketten.        Opsigelsesblanket
Du vil altid efterfølgende modtage en mail eller et brev der bekræfter opsigelsen samt datoer.
Der er 3 måneders opsigelsesvarsel til den 1. hverdag i en måned. 
For erhvervslejemål og garager gælder andre regler. Se evt i lejekontrakten.
Hvis du fraflytter lejemålet tidligere end 3 mdr, vil vi forsøge at leje lejligheden ud efter aftale. Hvis det ikke lykkedes, vil du komme til at betale husleje i hele opsigelsesperioden
Husk at du skal være fraflyttet lejligheden ca. 14 dage før opsigelsen udløber.
 
 
Flyttesyn: Du bedes kontakte kontoret og aftale tid til flyttesyn ca.14 dage før du flytter. Flyttesyn skal foregå i kontorets almindelige åbningstid. Sammen med Aage Larsen eller hans stedfortræder skal i gennemgå lejligheden. Lejligheden og evt. pulterrum skal være tømt til afsynet.
Husk at oplyse os om din nye adresse samt bank reg.nr og kontonummer så vi kan afregne evt. overskydende depositum.
Elaflæsning: Vi bestiller elaflæsning ved Energi Fyn. Er du tilmeldt et andet elselskab, skal du selv sørge for aflæsning.
Varme:  Vi bestiller aflæsning af målerne. Den endelige varmeregnskab bliver lavet af Clorius/Brunata og vil blive sendt til dig efter varmeårets udløb. Se i din lejekontrakt § 5 .
Antenne/ internet: Du skal kontakte udbyderen og opsige dit abonnement.
Flytteopgørelse: Efter din fraflytning/opsigelsesperiode vil der gå ca 5-6 uger inden du modtager din flytteopgørelse vedlagt kopi af håndværkernes faktura.
 
 
 
Sådan fjerner du skimmelsvampe i din bolig.
  • Gå din bolig efter for at finde årsagen til skimmelsvampene. Virker udsugning og emhætte, som de skal? Tørres der tøj i lejligheden? Er der utætheder eller vandskader i boligen? Husker du at lufte ud og holde fugten væk?
  • Fjern årsagen
  • Ved mindre arealer (under 0,25 m2): Rens den skimmelramte flade med desinficerende rengøringsmidler (f.eks. Klorin eller Rodalon). Lad midlet sidde i 20 minutter, før du vasker det af.
  • Hold øje med, om skimmelsvampene kommer igen.
  • Se mere på  http://www.bolius.dk/xtra/tv-bolius/artikel/saadan-undgaar-du-skimmelsvamp/ og  www.skimmel.dk

 

 

Slip af med fugten - luft ud.

Slip fugten ud, et menneske afgiver ca. 2 liter vand i døgnet. Derfor er det ekstra vigtigt at lufte ud i rum, hvor mennesker opholder sig i længere tid.

Frisk luft giver det bedste indeklima, og behøver ikke koste dig et stort varmetab (Tør luft er billiger at varme op end fugtig luft).

Luft ud for gennemtræk i 5-6 minutter 1-2 gange hver dag.

Ved korte udluftninger undgår du at møbler og vægge bliver kølet ned, men husk at lukke for varmen imens.

Luft ud

  • I soveværelset
  • Efter bad
  • Efter madlavning
  • Når I er mange mennesker indendørs
  • Mindst en gang om dagen

Tør luft er godt for boligen

Der er flere ting du kan gøre for at holde din bolig tør og sund. Hvis der kommer dug i hjørnerne af dine ruder er det tegn på at luften er fugtig, her hjælper jævnlige udluftninger.

For at undgå fugtproblemer i den bolig, må temperaturen ikke komme under 14 °C indenfor, for at undgå fugtproblemer i din bolig.

Råd og vejledning:    Bolius

Kilde: www.fjernvarmefyn.dk

 

 

Der er forskel på, hvor varmt vi vil have det, men her får du et fingerpeg for hvad, der normalt er passende temperatur:
  • Opholdsrum 21 °C
  • Køkken 19 °C
  • Soveværelse 16-18 °C

Eks.   Når du sænker tempereaturen med 1 grad sparer du ca. 5 % på dit varmeforbrug. En besparelse som for en gennemsnits familie svarer til ca. 700 kr. pr. år.
Skru ned når du er bortrejst i længere tid, men hold altid temperaturen over 14 grader.

Stuetemperaturen bør ikke overstige 21 °C - hver ekstra streg giver 5 til 6 procent større varmeudgift.

I mindre benyttede rum er 14 °C nok. Om natten og under bortrejse kan det være fornuftigt at skrue ned for varmen. 

Kilde; www.fjernvarmefyn.dk

 

 

Spar på varmen

  • Luft  kortvarigt men kraftigt ud i stedet for lidt og langvarigt. Hele rummet må ikke blive nedkølet, kun luften i rummet.
  • Sørg for ikke at dække radiatorer til med gardiner eller møbler
  • Tør ikke tøj på radiatorerne, det er meget dyrt i varme
  • Det er meget dyrt at lade en radiator varme hele lejligheden op. Tænd i stedet for alle radiatorer i de rum, hvor du vil have samme temperatur
  • Husk at slukke for radiatorerne, når du lufter ud om vinteren
  • Hvis temperaturen i soveværelset skal være lavere, så husk at lukke døren derind. Ellers vil de andre radiatorer forsøge at  varme soveværelset op.
  • Hold øje med at termostaterne virker som de skal.
  • Råd og vejledning om brug af fjernvarme i lejligheder

 

 

Hvis strømmen går:

Hele ejendommen:

  • Er hele ejendommen uden strøm og er HFI/PHFI relæet ikke afbrudt er der sandsynligvis tale om en strømafbrydelse i hele området.
  • Oplysninger på Energi Fyns hjemmeside.

Egen lejlighed: 

  • Er sikringen sprungen. Sluk for sikringen
  • Sluk for alle stikkontakter og lamper der forsynes fra den defekte sikring
  • Udskift sikringen til en af samme størrelse
  • Tænd for sikringen
  • Tænd for stikkontakter og lamper m.m. en af gangen
  • Når sikringen sprænger igen, har du fundet den defekte brugsgenstand
  • Fjern den defekte brugsgenstand
  • Løser ovenstående ikke problemet - ring til udlejer

Se hvordan du skifter en sikring.

Er der fejl i installationen betaler udlejer El- installatør, bortset fra hvis andet fremgår af lejekontrakten. Er lejer selv skyld i problemet betaler lejer for El-installatøren.